مدرسه دلپذیر

مدرسه شاد

مدرسه دلپذیر

مدرسه شاد

رشته تربیت بدنی

دوشنبه, ۹ دی ۱۳۹۸، ۰۹:۰۶ ق.ظ

اگه از بچگی علاقه زیادی به ورزش داشتی و به قولی تحرکت به حدی زیاد بود که یه جا بند نبودی و الان توی دوران انتخاب رشته به سر میبری و تمایل داری که این رشته رو برای آینده ات انتخاب کنی ولی اطلاعات زیادی در موردش نمیدونی، میتونی که به ادامه خوندن این مقاله مشغول بشی و براحتی مسیر زندگیت رو مشخص کنی و تصمیم قاطع رو بگیری.

چطوری میشه وارد رشته تربیت بدنی بشی؟؟

بعد از اینکه مقطع پایه نهم تموم میشه، دغدغه اصلی برای همه دانش آموزان این هست که چطوری میشه یه انتخاب درست داشته باشن تا با یه تیر دو نشون بزنن و بتونن هم وارد رشته مورد علاقشون بشن و هم اینکه در مورد آینده شغلی آن اطلاعاتی داشته باشن. اینجا قراره در مورد رشته تربیت بدنی بیشتر بدونی. برای ورود به رشته تربیت بدنی، با بررسی مسیر تحصیلیت مشخص میشه که میتونی به ادامه تحصیل مشغول بشی.

ورزش و رشته تربیت بدنی چه اهمیتی توی زندگی داره؟؟

مسلما حتما میگی که معلومه که اثر داره! یه نمونه اش اینه که آدم رو سرحال میکنه. دقیقا درسته ولی بذار در این مورد بیشتر بحث بشه و به طور کامل متوجه بشی که ورزش میتونه توی همه بخشهای زندگیت تاثیرگذار باشه. جالبه بدونی که با اینکه پیشرفت برای زندگی بشر لازم و ضروری هست ولی گاهی اوقات این پیشرفت میتونه مخرب هم باشه و اثرات بدی توی زندگی آدمها داشته باشه! آره درست متوجه شدی! با پیشرفت هر چه بیشتر تکنولوژی، تحرک تبدیل به سکون شده! طوری که مردم لم دادن توی خونه هاشون و خیلی کم پیش میاد که به خودشون تکونی بدن!! و اینها سبب شده که انسان امروزی توی تغذیه و خورد و خوراکش هم دچار مشکل بشه! آلودگی هوا از طرف دیگه، فضای طبیعت رو کمتر کرده. این عدم تحرک تا حدی پیش رفته که حتی نوجوانان هم ساعتهای متوالی را پشت کامپیوتر میشینن و از جاشون هم تکون نمیخورن! انگار که به صندلی چسبیدن اونم با چسب دوقلو!! این دلایل علاوه بر اینکه از لحاظ جسمانی میتونه آسیب برسونه، از لحاظ روحی و روانی هم آدمها رو خسته و درمانده نشون میده!! یه نوجوان توی سنینی که هس، نیاز داره که شاداب و بانشاط باشه و طوری تحرک نشون بده که انگار کبکش خروس میخونه!! در این شرایط و با توجه به نیاز شدید جامعه به ورزش و تحرک، رشته تربیت بدنی پررنگ دیده میشه و اهمیت خاصی پیدا میکنه. توی این رشته میشه یاد گرفت که فعالیت های بدنی و همچنین حرکت های ورزشی صحیح، میتونه که تاثیر خوبی توی روحیه و زندگی آدمها داشته باشه و به هرکسی که ورزش کنه، کمک میکنه که سرحالتر از قبل به نظر برسه و تاثیر مثبتی در ادامه روند زندگیش داشته باشه. به هر حال ورزش توی کل زندگی تاثیرات مثبت و آشکاری داره! حتی همین پیاده روی ساده، میتونه که کل روزت رو شاد کنه و تو رو شارژ نگه داره! انگار که با پیاده روی توی طبیعت بهت دوپینگ تزریق میشه!! طبیعت گردی کنار خانواده، خستگی ها و استرس های زندگی پرمشغله امروزی را کمتر میکنه. ورزش های صبحگاهی، کوهنوردی های آخر هفته خانوادگی علاوه بر افزایش صمیمیت اثر خوبی توی روحیات میذاره. اما در زمینه ورزش هم علایق آدمها متفاوته و هر کسی در زمینه خاصی دوست داره که ورزش کنه به طور مثال در زمینه ورزش میشه به رشته های: والیبال، بسکتبال، آمادگی جسمانی، شنا، بدمینتون، هندبال، تیراندازی، دوومیدانی، ژیمناستیک و تنیس روی میز اشاره کرد.

برای کسی که وارد رشته تربیت بدنی میشه، متناسب با سبک علایق و استعدادهاش این رشته ها برای انتخاب وجود دارد. همچنین با ورزش می توانی در سنین بزرگسالی سرحالتر باشی  و این خوبه که سربار کسی نباشی و بتونی کارات رو خودت انجام بدی و هم اینکه تو حتی در بزرگسالی هم جوان به نظر خواهی رسید. ورزش بهت کمک میکنه که از آرامش فکری بیشتری هم برخوردار باشی.

 

چطور بفهمی که رشته تربیت بدنی به دردت میخوره؟؟

علاقه داشتن به ورزش: سنگ بنای هر موفقیتی بستگی به شدت علاقه داره! به طوری باید علاقه و اشتیاق داشته باشی که نیمه راه خسته نشی و جا نزنی و از نفس نیفتی.

داشتن پیش زمینه ورزشی: با اینکه علاقه داشتن اولویت مهمی هست ولی اگه پیش زمینه ای توی ورزش داشته باشی این خیلی بهتره برات! مثلا ممکنه که توی بچگی به کلاسهای ورزشی رفته باشی و جرقه ای از ورزش توی ذهنت زده شده باشه! این میتونه بهت کمک کنه که با توجه به تجربه ای که داری، انتخاب بهتری توی رشته و گرایشت داشته باشی.

کار گروهی و تیمی: اینکه در هر جایی لازمه آدمها با هم همکاری داشته باشن، یک مورد انکارناپذیر هست. به هر حال آدمها توی اجتماع زندگی میکنن و همیشه لازم به همفکری هست. توی این رشته هم همینطوره، نیاز هست که روحیه کار تیمی رو داشته باشی و هماهنگی لازم رو در حین انجام ورزش رعایت کنی و کاری نکنی که فقط سنگ خودت رو به سینه بزنی!! یادت نره که قراره با تیم و گروه کار کنی نه تنهایی!!

برقراری ارتباط موثر: ارتباط برقرار کردن با اعضای تیم هم یه نوع هنر هستش که اگه بتونی خوب اجراش کنی، عزیزدل هم تیمی هات میشی!! اینکه بتونی در حین انجام کار گروهی و تیمی به خوبی همکاری کنی و باهاشون خوب ارتباط برقرار کنی، در واقع یه پله جلوتر میفتی و این از چشم مربیت هم دور نمیمونه!! و مطمان باش بعدها خیلی به دردت میخوره

داشتن اخلاق ورزشی:  اخلاق خوب و موثر داشتن چه در زندگی شخصی چه اجتماعی، لازم و ضروری هست. اینکه اخلاق ورزشی داشته باشی هم نوعی از اون محسوب میشه، به این صورت که به حرف مربیت و هم تیمی هات احترام بذاری، حواست باشه که توی حرفه و کاری که هستی مسئولیت به گردنت هس و بایستی که جوابگو باشی، در واقع همیشه جوابی توی آستینت داشته باش تا کم نیاری اما از راه درستش!! به این میگن اخلاق حرفه ای داشتن که خیلی مهم و ضروریه برات.

آینده شغلی و بازار کاری توی رشته تربیت بدنی چجوریه؟؟

بعد از اینکه این دوره رو با خوشی تموم کنی و مهارت جدیدی یاد گرفته باشی، دغدغه اصلی و مهمت این میشه که حالا در ادامه چه باید کرد؟ ادامه تحصیل یا وارد شدن به بازار کار؟ به نظر میرسه اگه بتونی حداقل تا مقطع لیسانس ادامه تحصیل بدی، شرایط خیلی بهتری در آینده خواهی داشت. چون تا این مرحله که آمدی اگه همت کنی چند قدم دیگه هم ادامه بدی، میتونی توی این زمینه کولاک کنی!! به نظر میرسه که با علمی که بدست میاری، میتونی به عنوان مدرس توی این رشته تدریس کنی که مورد نیاز مراکز آموزشی و سازمانهای دولتی هستش. البته میتونی که به عنوان مربی و مسئول ورزش هم توی بخش های مختلف توی سازمانها کار کنی. یک ایده دیگه این هست که میتونی به عنوان مشاور توی طرح وسایل ورزشی نظر بدی، اگه آدم فعال و زرنگی باشی، باید بدونی که بیکار نمیمونی ولی اگه بعد از مدرک گرفتن بخواهی که توی خونه منتظر بمونی که بهت بگن بیا اینم شغل دلخواهت! سخت در اشتباهی!! ساده ترین کاری که میتونی انجام بدی این هست که با کارت مربیگری توی انواع باشگاهها مشغول به فعالیت بشی. اگه هم که علاقه داشته باشی میتونی معلم ورزش بشی! در کل میشه موقعیت کاری برای رشته تربیت بدنی را در چند دسته تقسیم بندی کرد.

داوری کردن مسابقات ورزشی

استخدام شدن توی اداره تربیت بدنی

تدریس در بخش های مختلف از مباحث ورزشی

تحقیق و پژوهش توی شاخه های مختلف ورزشی

مربیگری و کمک مربیگری در رشته های مختلف

عضو شدن توی هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزشی

سرپرستی بخش های مختلف مثل اماکن ورزشی و میادین ورزشی

استخدام شدن توی صدا و سیما به عنوان گوینده و کارشناس ورزشی

راهنمایی و برنامه ریزی از ورزش برای حفظ سلامت عمومی بیماران

مشاوره و همکاری با موسسات آموزشی در برنامه ریزی فعالیت بدنی کارکنان

چطور میشه توی این رشته ادامه تحصیل داد؟

در این رشته پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی با آزمون است و پذیرش در دوره های روزانه، شبانه و غیرانتفاعی صورت می گیرد.

لیست دانشگاه هایی که رشته تربیت بدنی دارند

دانشگاه هایی مثل شریعتی تهران، مشهد، کرمان و .. در زمینه تربیت بدنی دانشجو می گیرند که لیست کامل آنها را در فایل زیر می توانید مشاهده کنید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۰۹
بهروز غلام پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی